Produkty

Porsche 917 Gulf Daytona (1970)

Dostupnost: Na objednávku
Kód: M6012
Výrobce: Amalgam
Popis modelu: Velikost: 1:18
Značka vozu: Porsche
Barva: Světle modrá
Limitovaná edice: 500 ks
Startovní číslo: 2
Kategorie: Závodní auto
25.590 Kč s DPH
21.149 Kč bez DPH
21149 Kč ks

Porsche 917, jedno z nejslavnějších závodních aut v historii motoristického sportu, začal jako nápad. Automobil, který by se stal nesmrtelným nastavením závodních rekordů po celém světě, objevil se ve filmových klasikách jako vůz Steve McQueena v Le Mans, pramenil z neočekávané změny pravidel sankcionování.

Po závodní sezóně v roce 1967 oznámila Komise Sportive Internationale, poté nezávislá soutěžní složka FIA, že všechny budoucí prototypy budou omezeny na 3,0 litry objemu motoru - což byl krok, se kterým mnozí souhlasili, šlo o přímý zásah do dominantního vítězství Fordu na 24 hodin Le Mans s jeho 7,0 litrovým GT40, který obsadil první, druhé a třetí místo v roce 1966, a první a čtvrté v roce 1967.

Výrobci na tuto změnu nereagovali dostatečně rychle, proto CSI také oznámila novou sérii sportovních vozů skupiny 4, která umožnila využití motoru až 5,0 litrů, ale pro homologaci muselo být vyrobeno nejméně 25 kusů. Společnost Porsche, která již tvrdě pracovala na řešění svého třílitrového závodního vozu 908, ohromila svět, když představila druhé prototypové závodní auto zaměřené na kategorii 4: 917. Navzdory pochybnostem FIA představila společnost Porsche model FIA s 25 kusy. Pouhé tři týdny po debutu v roce 1917 na autosalonu v Ženevě v březnu 1969.

Pohonnou jednotkou na začátku 917 byl 4,5-litrový 12 válcový motor, navržený známým inženýrem Porsche Hanz Mezgerem. Pro snížení nákladů na vývoj byl použit jako základ motor z  3,0 litrového protějšku nalezený v Porsche 908. V roce 1969 závodní motory produkovaly 580 HP. Pozdější modely měly možnost provozovat větší motory objemu 4.9, 5.0, a nakonec 5.4 litrů, každý poskytoval odpovídající nárust výkonu. Plochý 12 válec se stal nejvýznamnějším znakem 917.

Zatímco motor byl okamžitým úspěchem, tělo a aerodynamika vozu byla něco jiného. Časné testy byly znepokojující. Auto prudce brzdilo a bylo neklidné ve vysokorychlostních zatáčkách. Žádný z pravidelných jezdců Porsche s ním nechtěl závodit.

Inženýři z Porsche však na vývoji pokračovali a nakonec přidali širší zadní kola a několik dalších změn, díky nimž se model 917 stal více ovladatelným strojem. Byla vyvinuta krátká a dlouhá ocasní verze vozu, ale zatímco pro 917 byl dlouhý ocas věcí krásy, tvar, který se proslavil závanem vítězství, je krátká verze, která je známá jako „917K“ pro „kurtz“.

V srpnu 1969 jezdci Jo Siffert a Kurt Ahrens získali své první vítězství v Rakousku v Osterreichringu. Následující rok, pod bdělým dohledem respektovaného manažera týmu John Wyera se Porsche 917 obléklo do barev kultovního oleje Gulf a ovládalo hlavní závody na obou stranách Atlantiku.

Sezóna 1970 přinesla první celkové vítězství Porsche na 24 hodin Le Mans, největšího úspěchu v roce. Pro 917 to bylo ale jen jednoho z mnoha dalších. Vítězství ten rok přišlo rychle na okruzích Monza a Daytona. Celkově první celý rok soutěžení s Porsche 917 přinesl sedm velkých vítězství.

Rok 1971 se nijak nelišil, šest hlavních vítězství včetně dalšího celkového vítězství v Le Mans. Později téhož roku začal vývoj verze Can-Am, vůz byl tak dominantní, že se stal známým jako „auto, které zlomilo sérii“.

Dnes je Porsche 917 ctěno jako jeden z nejvíce ikonických závodních vozů všech dob. Bylo to auto, které přineslo pro Porsche své první celkové vítězství na nejnáročnějším závodě na světě a auto, které nastavilo jeden z nejpůsobivějších záznamů o dominanci v prototypových závodních seriálech, jaké svět kdy viděl.

Každý model modelu Amalgam 1:18 je dodáván v luxusní černé krabici s ochranným vnějším pouzdrem pro přepravu. Každý model je osazen na leštěné černé akrylátové základně chráněné čirým krytem z akrylátu. Základna obsahuje brožuru obsahující certifikát pravosti spolu s informacemi a materiálem o vozidle. Modelový název a originální značka jsou zobrazeny na leštěné nerezové desce namontované na předním konci základny.

Rok: 1967

Popis modelu: Model je vyroben z pryskyřičné slitiny RESIN, při této technologii výroby výrobce dosáhl maximální věrnosti modelu ku originálu za cenu nemožnosti cokoli otevřít. Model je dodáván přišroubován na podkladové desce včetně vitríny a bločku vázaného v kůži s informacemi a fotografiemi vozu Porsche 917. Vše je překryto akrylátovým krytem, na rozdíl od jiných výrobců komplet lepeným a s ozdobnými nerezovými kryty dolních rohů. Součástí balení je černá krabice s otevíráním na magnet, uložená v dalším černém papírovém obalu s uchy (tašce). Model je díky změně v přibalených informacích zařazen do modelové řady Road & Track.

Dostupnost: Na objednávku.

Cena u výrobce: 740$